بحث هذه المدونة الإلكترونية

الثلاثاء، 20 ديسمبر 2011

مزكرات مصرية

مزكرات مصرية





مسكت قلمى وورقتى




قلت اكتب قصتى




واحكى التاريخ عن الحضاره




واروى الكلام من دمعتى




انا المصرى




و دى قناتى ونيلى ومعبدى




لآعرف مجاملة ولا انتهازى




اصل القناعة لقمتى




وفتحت اول صفحة من ورق الكتاب




لقيت بلادى متقسمة والناس اغراب




ناديت على ولدى مينا هو نارمر




وكان شباب




وقلت




انت اكبر ولد من نسلى يا مينا




فين الكرامة لو تنام وسط الكلاب




فز الولد رفع راية السلام




ضحكوا علية




وقالوا اية يطلع حمل




وسط الدياب




رجع الولد لبس كفنة على هدمتة




وجمع الشباب




ووحد كلمتى




ورجع بسمتى




وراحوا فين الدياب




صبحوا يا عينى




وسط الآسود




كلاب






وفتحت صفحة تانية من ورق الكتاب




لقيت جيوش وحوش




وسالت مين




قالو الهكسوس




قال اية




الارض دى حلوة وعجبانا




واهلها ناس غلبانة




حنزرع لهم




ونحصد لهم




ويعيشوا على الخير كدة ويانا




وحبست انا فى عينى الدموع




وانا شايفة فى الارض الجموع




دايره بتحرق فى الشجر




ويخربوا كل الربوع




وانا اللى فتحالهم ابوابى




ومفكراهم اصحابى




عشان ماهو انا اصلى كريم




ماخدعش ضيفى ولا جارى




مالك يا احمس




شايفاك حزين




والدمع لية




مالى الجبين




بتبكى على غدر الايام




ولا على جرح السنين




احلف باسمك يا بلادى




لآدفن فى ارضك اعداءى




وازرع سنابل فى الغيطان




وافدى حياتك باولادى




صادق يا احمس يا بن وطنى




ادى الهكسوس




وادى الوحوش




صبحوا يا عينى فى ليلة واحدة




جديان وجاموس






واد صفحة تانية من ورق الكتاب




شايفة فيها شاعر عظيم




ياما قالو علينا




شعب جهلة ومش عارفين




عايشين بلا حضارة




بلا اصالة




بلا دين




فز الولد اتون وقال




مين اللى نادى فى الشعوب




وفى كل الكون




وقال اتون




الكون دا لة رب خلقة




ولازم نصون




وبعدها نزلت رسل




وبعدها جات انبياء




عينى عليك يا اتون




بعد ما قالوا عليك مجنون




اصبحت انت الوحيد




العاقل فى زاك الكون






يوسف يابنى




تعالى انا شايفاك




باعوك بالبخس فى بلادك




وانا بالغالى شارياك




ماهو انت اصلك كريم




يا بن الكريم




يللى جد ابوك




هو الحبيب هو الخليل




جيتنى يا يوسف تعبان




جيتنى يا يوسف غلبان




بعد ما اخواتك خانوك




وفرقوا بينك وبين اخوك




ولقيتنى فتحالك دارى




واديتك خزاينى واموالى




يابن الكريم يللى




حكمت فى اموالى




بالخير والعدل




نفسى الزمان يرجع تانى




بالنور والاهل






وادى صفحة ياناس




مش عجبانى




هى اللى جلبت احزانى




كدة برضة يابنى يا فرعون




كدة برضة تطمع فى الكون




وتقول انك الة




وتازى موسى وهارون




انا عارفة انك كارة لليهود




ومسميهم الشعب النمرود




كفاية انك كنت




مشغلهم فى بلادك عبيد




لكن يا فرعون




تتحدى رب الكون




انا كنت باتمنى اشوفك




دلوقتى والمح طيفك




لجل ما تعرف اليهود




اي اصلهم




واية اصل الجدود




بيقولوا انهم




شعب اللة المختار




ونسيوا انهم




زرعوا ارضك ليل نهار




من غير لا اكل ولا مية




ولا حتى ايجار






والصفحة دى فيها الجفاف




حارق الارض




ومحرق كل الغيطان




وادى فارس




شايل ورقة فى ايدية




فى النيل رماها




والدهشة باينة فى عينية




سالتة لية يابنى بتعمل كدة




فى اية




بيقول ان الفاروق




امير المؤمنين




باعت رسالة




لنيل مصر الامين




بيقولة فيها




ارجوك يا نيل




ارفق بشعبك من جفافك




دانت الحياة للمصريين




واشهد




واشهد معايا يا زمان




من وقتها




عمرنا ما شكينا غير




من الفيضان






والصفحة دى




لازم نقف فيها انتباة




لفارس مسلم




عمر الزمان مجاب سواة




اسمة صلاح الدين




واوروبا كلها عارفاة




حرر بلادى من الغزاة




ومن مين




مش اى غزاة




داريتشارد قلب الاسد




احتار يا ولدان وياة




فاكرين كلنا حطين




يوم ما دفن الغزاة




فى الطين




وحرر حيفا ويافا وعكا




وحرر كمان بلدى فلسطين




بالدم لا بالدمع




انا بابكى عليك




يا صلاح الدين




ارجع وشوف




اليهود فى القدس اية عاملين




فى الخليل




يا صلاح الدين




فتحوا النيران على المصليين




ماكانوش واقفين




دول كانوا بين ايدين اللة




ساجدين




لا عرفنا ناخد حقنا




وكرامتنا بقت يا صلاح الدين




فى الطين






ومين دا اللى انا شايفاة




ومين دا كمان اللى معاة




انا قطز يا ارض العروبة




وبيبرس كمان وياية




سامعين ان التتاريين




حالفين يخلو لقصتنا نهاية




وانا باحلف باسمك




يا ام المصريين




لآخليها بداية




وعليهم نهاية




حرقوا بغداد والشام




وحرقوا كمان الجزيرة




بس يا ام المصريين




الشهادة على ارضك اية




وكفاية




ايدى فى ايدك يا بيبرس




نقضى على كل كابر




ايدى فى ايدك




وعلى الباغى




تدور الدواير




ودى ليلة يا ناس




انا ماوصفهاش




ليلة التتار




ماينسوهاش




ليلة ما شربنا بدال المية دمهم




ليلة مأتهد بأيد عيالى حلمهم




وهل يا سرب الحمام




وعلى ارضى




ارمى السلام




وانشر ورودك على




عرابى وكامل وسعد




وهات




تاج الرجولة




وحطة




على راس السادات




رجع كرامة كل مصرى




فى العبور




الشعب كان صايم




وقال جيش العدو لازم يغور




وكانت ضربة معلم




وعمرة ما كان مغرور




منصور عبد المقصود

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق